Vad innebär konceptet Gamification?

Vad innebär konceptet Gamification?

Gamification innebär att man sammanfogar spelelement i något (precis vad som helst) som inte är ett spel. Det kan exempelvis vara att man får se en animation när man loggar in på något socialt medium, eller att man får spela tre i rad under tiden som man väntar på att komma i kontakt med ett företags kundtjänst.

Gamification är det vedertagna uttrycket även om det finns ett svenskt ord för fenomenet, spelifiering. Ibland säger man även spelskipning.

Gamification implementeras överallt

Vi ser gamification hela tiden i vår vardag. Särskilt när det kommer till företags marknadsföring. Det har nämligen visat sig vara ett synnerligen effektivt sätt att engagera folk i den produkt som man säljer.

Ett exempel på ett företag som framgångsrikt drivit en gamificationkampanj är Coca-Cola som tidigare engagerat folk via en speciell app. Varje gång en reklamfilm spelades på TV skulle de med appen skaka telefonen för att vinna diverse priser. Med detta enkla spel lyckades Coca-Cola interagera med sina kunder och troligtvis skapa en tätare kundrelation samt exponera varumärket.

Det finns tusentals andra exempel på andra företag som tagit liknande initiativ.

Facebook har via Zynga implementerat gamification och stärkt sin kundrelation med miljontals användare. Du kan exempelvis spela Zyngas Words with Friends i Facebooks chattapplikation Messenger.

Ett annat exempel på ett företag som jobbar med gamification är Google. Google har ett spel i sin webbläsare som dyker upp om man inte har en internetuppkoppling.


Om du har webbläsaren Google Chrome installerat och tappar din internetuppkoppling kanske du har sett deras spel där man undviker hinder med T-Rex.

Hela grejen med gamification är att skapa en bättre kundkontakt eller rentav en bättre produkt.

Spelifierade casinokoncept

Casinomarknaden är en marknad som är väldigt föränderlig. Hela tiden hittar man på nya koncept, bonusprogram och annat. Gamification, eller gamblification som man ibland säger i gamblingvärlden, var en naturlig utveckling av casino online.

Många casinon har tillkommit utifrån idén att skapa unika spelmiljöer vari man presenterar vanliga casinospel som medlemmarna kan spela.

Casino Heroes

Casino Heroes är ett casino där man ska ta sig igenom ett sagoliknande landskap. På vägarna möter man bossar som måste besegras för att man ska kunna avancera vidare.

Casumo

I Casumos casino ska man spela casinospel och ta sig igenom olika världar. Man får belöningar efter hand som man spelar. Belöningarna blir mer värdefulla ju mer man spelar.

Highroller

I Highroller ska man avancera i en stad och längs vägen stjäla mynt (en form av valuta i casinot) från andra spelare.

Ikibu

Ikibu är ett casino som utspelar sig i det fiktiva landet Ikibu. Man ska ta sig igenom Ikibu och får på vägen olika belöningar.

Vissa casinon vill göra en större sak av deras unika spelvärldar än vad det egentligen är. I Highroller går man genom en ”stad” och i Casumo är man på en ”planet”. Men det är inte en stad som Vice City i Grand Theft Auto V och det är inte en planet som i Final Fantasy VII. Det man har gjort är att skapa avancerade casinolobbys som fungerar som vilken casinolobby som helst, med tillägg att man har en avatar som rör sig på en karta och där man på vägen får uppdrag eller belöningar.

Gamification i lojalitetsprogram

Casinon använder sig av gamification när de designar sina lojalitetsprogram. I ett tidigare inlägg har vi avhandlat stings som är en del av Highrollers lojalitetsprogram, ett tydligt exempel på gamification.

Det är knappast enbart Highroller som implementerat gamification i sitt lojalitetsprogram. Många casinon gör det och de är ofta väldigt lika varandra. Viss variation förekommer, men det är i grunden samma principiella grund som lojalitetsprogrammen är uppbyggda på oavsett vilket casino det gäller: man ska spela casinospel och ju mer pengar man omsätter desto större belöningar.

Wheel of Rizk

Rizk har ett lyckohjul som man får snurra varje gång man fyllt upp sin power bar. Man kan vinna olika priser i lyckohjulet tillika lojalitetsprogrammet som kallas för Wheel of Rizk.

Freebie valvet

Genom att fylla upp sin progressionsmätare på Thrills.com belönas man med freebies. Freebies består utav typer av priser och finns tillgängliga i ett valv när man fyllt upp mätaren.

Relics

Kaboo är ett casino som ger ut så kallade relics när man klättrar i nivå. När man öppnar en relic kan man vinna olika priser.

Spelifierade rankingar och turneringar

Det finns andra initiativ som går i spelifieringens tecken. Cashmio arrangerar exempelvis en casinoturnering som de kallar för Champions. I Champions får man poäng för vinster som sammanställs i en poängtavla.

Ju högre upp man placerar sig i poängtavlan, desto mer värdefullt pris.

Sammanfattning och slutord om gamification i casinovärlden

• Gamification är spel sammansmält med något som inte är ett spel i sig självt.
• Konceptet används för att knyta tätare kundkontakt eller skapa en bättre produkt i stort.
• Gamification inom casino- eller gamblingvärlden i stort kallas ibland för gamblification.
• Gamification inom casino syns i hela casinokoncept, såväl som i deras bonusprogram eller kampanjer.
• Gamification är tveeggat svärd. Det kan förhöja spelupplevelsen men även stimulera till för mycket spelande. Det kan vara lätt att känna ett sug att komma upp i nivå och få nya belöningar. Spela ansvarsfullt. Spela bara för att det är kul och inte bara för att jaga belöningar.

Nätets bästa casinobonusar just nu!
Utan insättning
25 Free Spins
Med insättning
2000 kr och 25 Free Spins
Utan insättning
1 Relic
Med insättning
3000 kr och 5 Relics
Utan insättning
35 Free Spins
Med insättning
500 kr i bonus
Utan insättning
100 kr gratis
Med insättning
2500 kr i bonus