Slumpgeneratorer

12 May 2015

Vi som spelar casino och poker på internet har säkert vid flera tillfällen funderat över hur det fungerar egentligen. Hur blandas korten i poker och blackjack och hur slumpmässigt stannar egentligen hjulen i videoslotsen? Det är en svår fråga och det kommer antagligen inte helt och till fullo svaras på här men förhoppningsvis så kommer vi att reda ut ett par frågetecken. Ett av problemen med att beskriva det här med slumpgeneratorer är att de är väldigt avancerade och kräver matematiska formler som övergår undertecknads förstånd med råge.

Hur som helst så har pratas det ofta om två olika typer av slumpgeneratorer. Vi har dels PRNG och TRNG. PRNG står för Pseudo Random Number Generator och TRNG står för Truely Random Number Generator. PRNG, alltså en Pseudo Random Number Generator är det vi hittar i program som excel, word och alla andra dataprogram där det finns en slumpfunktion. Det är nu det börjar bli krångligt. Men slumpgeneratorn i excel är skapad från en mjukvarualgoritm. Till synes är numren som excel genererar slumpmässiga och för vardagligt bruk så duger det här mer än väl. Problemet blir när det handlar om spel om pengar. Om någon skulle lyckas lista ut algoritmen som ligger bakom slumpgeneratorn i excel så hade denne person kunnat veta vilka värden som kommer att presenteras och det krävs inte någon professor i matematik för att lista ut att om en person kan lista ut vilka kort som delas ut så kommer den personen att kunna skapa sig en så enorm fördel att denne kan vinna miljoner på bara några timmar. Man är därför tvungen att ha en bättre slumpgenerator när det kommer till spel om pengar på nätet.

I blackjack så slumpas varje kort för sig och det är alltså inte hela leken som slumpas. Det här försvårar för korträknare och det går med andra ord inte att memorera vilka kort som delats ut i föregående händer och på så sätt utesluta att dessa delas ut igen i den nuvarande handen.
I videoslots så är det själva utgången som slumpas och när man ser hjulen stanna ett i taget är enbart för att öka spänningen för spelaren. På de flesta spel kan man klicka en gång till på ”snurra”-knappen för stanna alla hjul direkt och slutresultatet visas omedelbart.

Så här till vardags om man behöver bestämma något med hjälp av slumpen så är en tärning antagligen det bästa man kan hitta. En perfekt balanserad tärning som kastas och utan att någon extern faktor påverkar resultatet så kommer den att slumpmässigt visa ett tal mellan 1 och 6. Även en kortlek kan vara ett bra instrument för att slumpmässighet i vardagslivet. En ordentligt och korrekt blandad omärkt kortlek har korten i en slumpad ordning och det omöjligt att veta vilket kort som dras ur leken.

När det kommer till spel online så har vi tyvärr ingen som står och kastar en tärning eller manuellt blandar en kortlek för att garantera att det är slumpmässigt. Att ha en PRNG är inte bra nog eftersom det handlar om pengar och därför behövs en TRNG.

När det kommer till onlinespel så hämtas ofta slumptal genom att en mottagare lyssnar på bakgrundsbruset/radiovågor som sedan påverkar slumptalsgeneratorn. Bakgrundsbruset ses som slumpmässigt och med det som en faktor så blir då talen slumpmässiga på riktigt. En dator kan aldrig bli helt slumpmässig utan att få input från något utomstående fenomen. Värt att nämna är också att bara för att en utomstående faktor är inräknat så betyder det inte nödvändigtvis att det faktiskt är slumpmässigt på riktigt. Med bakgrundsbrus så bör det dock bli slumpmässigt, eller i alla fall väldigt nära en riktig slump. Dessutom så kommer det att göra att ingen kan knäcka algoritmen och lista ut vilket tal som kommer härnäst. Vilket gör att även om det kanske inte till fullo är helt slumpmässigt, vilket det visserligen ska vara, så är risken för intrång och att en spelare kan skaffa sig en otillåten fördel genom att veta vilka kort som kommer väldigt liten.

Eftersom även om man lyckas få tag på algoritmen som genererar slumptalen på poker- och casinositer så har man inte grundvärdet som matas in i algoritmen då det är det värdet som bruset sannolikt genererar. Det gör att även om man har algoritmen så kan man inte förutsäga vad som komma skall för man har inte grundvärdet och så länge man inte får tag på det så är det svårt och eftersom grundvärdet baserar sig på det slumpmässiga bruset så ska det vara en omöjlighet att knäcka.

Även elektroners positioner på atomer kan användas för att öka slumpmässigheten men en ren gissning är att det är lite för avancerat för att spelsiter ska roa sig med den typen av extern input.

Överkurs

Det finns också de som roar sig med att generera slumptal på en mer avancerad nivå. ANU Quantum Random Numbers Server genererar slumpnummer på löpande band. De använder sig av vacuum. Vacuum anses vara helt fritt från partiklar. Ser man på det kvantummekaniskt så består dock tomrummet av ett hav med virtuella partiklar som dyker upp och försvinner hela tiden. Det har att göra med att vacuum har en zero-point energi och det leder till att det electromagnetiska fältet i vacuumet genererar slumpmässiga fluktuationer i fas och amplitud på alla frekvenser. För att förstå det här behöver man antagligen vara ganska duktig på fysik för att förstå det här men även för oss som inte riktigt förstår hur det fungerar så är det intressant att veta att det finns människor som jobbar och forskar på heltid med att skapa riktig slump med datorer, eftersom det inte går utan hjälp utifrån. Mer om kvantummekaniska slumpgeneratorer kan ni hitta på ANU Quantum Random Numbers Servers hemsida.

Net Entertainment

Net Entertainment är världens största och mest populära utvecklare av casinomjukvara. Nästan alla de största casinositerna använder spel från Net Entertainment. Som världens största aktör på sin marknad så har de både stor press på sig att se till att alltid hålla högsta kvalitet samtidigt som de också har alla ögon på sig hela tiden. Deras största konkurrenter skulle antagligen med stor glädje se att deras slumpgenerator inte håller måttet. Det skulle bli en stor skandal och mycket väl kunna kosta företaget hela sin verksamhet. De är därför väldigt noga med att de verkligen erbjuder sina spelare ett sjysst spel med en godkänd slumpgenerator. Net Entertainment får sin slumpgenerator från Sun Microsystem och den heter SHA1.

Slumpgeneratorn i sin tur testas och certifieras av iTech Labs som i sin tur är specialiserade på att testa och kontrollera bland annat slumpgeneratorer. Det senaste testet av deras slumpgenerator gjordes 2012 och här kan ni se certifikatet som då ufärdades av iTech Labs.

2012 var tre år sedan och det är oklart hur länge ett certifikat gäller och när det måste göras om men än så länge är i alla fall Netents certifikat godkänt och garanterar oss spelare ett sjysst och ärligt spel med riktigt slumpmässigt genererade nummer vilket ger oss spelare en välförtjänt trygghet.

Vi använder oss av cookies. När du använder BastaCasinoBonus.se godkänner du vårt användande av dessa. Läs mer om cookies här.