Gamification innebär att man sammanfogar spelelement i något (precis vad som helst) som inte är ett spel.
Det kan exempelvis vara att man får se en animation när man loggar in på något socialt medium.
Ett annat exempel är att man får spela tre i rad under tiden som man väntar på att komma i kontakt med ett företags kundtjänst.
Gamification är det vedertagna uttrycket även om det finns ett svenskt ord för fenomenet: spelifiering.
Ibland säger man även spelskipning.
Gamification implementeras överallt Gamification implementeras överallt
Vi ser gamification hela tiden i vår vardag. Särskilt när det kommer till företags marknadsföring.
Det har nämligen visat sig vara ett synnerligen effektivt sätt att engagera folk i den produkt som man säljer.
Ett exempel på ett företag som framgångsrikt drivit en gamificationkampanj är Coca-Cola som tidigare engagerat folk via en speciell app.
Varje gång en reklamfilm spelades på TV skulle de med appen skaka telefonen för att vinna diverse priser.
Med detta enkla spel lyckades Coca-Cola interagera med sina kunder och troligtvis skapa en tätare kundrelation samt exponera varumärket.
Det finns tusentals andra exempel på andra företag som tagit liknande initiativ.
Facebook har via Zynga implementerat gamification och stärkt sin kundrelation med miljontals användare.
Du kan exempelvis spela Zyngas Words with Friends i Facebooks chattapplikation Messenger.
Ett annat exempel på ett företag som jobbar med gamification är Google.
Google har ett spel i sin webbläsare som dyker upp om man inte har en internetuppkoppling.
Hela grejen med gamification är att skapa en bättre kundkontakt eller rentav en bättre produkt.
Spelifierade casinokoncept Spelifierade casinokoncept
Casinomarknaden är en marknad som är väldigt föränderlig. Hela tiden hittar man på nya koncept, bonusprogram och annat.
Gamification, eller gamblification som man ibland säger i gamblingvärlden, var en naturlig utveckling av casino online.
Många casinon har tillkommit utifrån idén att skapa unika spelmiljöer vari man presenterar vanliga casinospel som medlemmarna kan spela.
Casino Heroes
Casino Heroes är ett casino där man ska ta sig igenom ett sagoliknande landskap. På vägarna möter man bossar som måste besegras för att man ska kunna avancera vidare.
Casumo
I Casumos casino ska man spela casinospel och ta sig igenom olika världar. Man får belöningar efter hand som man spelar. Belöningarna blir mer värdefulla ju mer man spelar.
Vissa casinon vill göra en större sak av deras unika spelvärldar än vad det egentligen är.
I Casumo är man till exempel på en ”planet”. Men det är inte en planet som i Final Fantasy VII.
Det man har gjort är att skapa avancerade casinolobbys som fungerar ungefär vilken casinolobby som helst.
Skillnaden är att kanske har en avatar som rör sig på en karta och där man på vägen får uppdrag eller belöningar.
Gamification i lojalitetsprogram Gamification i lojalitetsprogram
Casinon använder sig av gamification när de designar sina lojalitetsprogram.
Många casinon gör det och de är ofta väldigt lika varandra.
Viss variation förekommer, men det är i grunden samma principiella grund som lojalitetsprogrammen är uppbyggda på oavsett vilket casino det gäller.
Det handlar om att man ska spela casinospel och ju mer pengar man omsätter, desto större belöningar.
Spelifierade rankingar och turneringar Spelifierade rankingar och turneringar
Det finns andra initiativ som går i spelifieringens tecken. Casumo arrangerar exempelvis casinoturneringar som de kallar för Reel Races. Där kan man vinna extrapengar eller free spins genom att placera sig bättre än motståndarna i turneringen.
Sammanfattning och slutord om gamification i casinovärlden Sammanfattning och slutord om gamification i casinovärlden
Gamification är spel sammansmält med något som inte är ett spel i sig självt.
Konceptet används för att knyta tätare kundkontakt eller skapa en bättre produkt i stort.
Gamification inom casino- eller gamblingvärlden i stort kallas ibland för gamblification.
Man kan se inslag av gamification inom hela casinokoncept, såväl som i bonusprogram eller kampanjer.
Gamification är tveeggat svärd. Det kan förhöja spelupplevelsen men även stimulera till för mycket spelande.
Det kan vara lätt att känna ett sug att komma upp i nivå och få nya belöningar.
Spela ansvarsfullt. Spela bara för att det är kul och inte bara för att jaga belöningar.