Bank-ID är en legitimeringsteknik som har funnits under många år och fungerar som en elektronisk legitimation vilken man kan få via de större bankerna i Sverige förutsatt att man har svenskt personnummer. Det spelar ingen roll vilken bank som är utfärdare utan den elektroniska legitimationen fungerar och användas på samma sätt. Den elektroniska legitimationen accepteras som godkänd identifiering för att exempelvis ingå avtal. Dock är det relativt nyligen som casino online i större utsträckning har börjat acceptera Bank-ID som inloggningsmetod.
Alla casinon som riktar sig till den svenska spelmarknaden måste ansöka om tillstånd hos Spelinspektionen. Ett av kraven för att få och behålla sin licens är att samtliga kunder måste registreras och deras identiteter måste fastställas innan spel påbörjas. Av denna anledning är det många casinon som använder sig av Bank-ID som legitimering.
Jag vill spela men inte legitimera mig med Bank-ID, vad ska jag göra? Jag vill spela men inte legitimera mig med Bank-ID, vad ska jag göra?
Innan den nya spellagen trädde i kraft fanns inte samma krav på fastställande av spelarnas identitet. Ofta gick det alldeles utmärkt att registrera ett spelkonto bara genom att uppge en mailadress. Visserligen kunde casinon emellanåt fråga spelare efter styrkande dokument för att verifiera ens identitet, särskilt när spelare begärde att få göra uttag från sitt spelkonto.
Idag ser situationen lite annorlunda ut. Alla casinon som riktar sig till den svenska spelmarknaden måste uppfylla kravet på att identifiera alla sina kunder innan de påbörjar något spel. Med att tillhandahålla Bank-ID som inloggningsmetod till ett casino identifierar och säkerställer casinot snabbt sin kunds identitet och kunden kan omedelbart börja spela.
Det finns inget som säger att identifieringskravet måste uppfyllas genom användning av Bank-ID. Är du sedan en längre tid tillbaka kund i ett visst casino finns ofta möjligheten att logga in med användarnamn och lösenord istället för med Bank-ID. Vissa casinon kan då istället begära kopior på annan legitimation, såsom nationellt ID-kort, pass eller körkort. En sådan verifieringsprocess sker manuellt och tar tid att genomföra, ofta flera dagar även om casinot försöker sköta administrationen så fort som möjligt.
Vill man legitimera sig på annat sätt än med Bank-ID är det inte ovanligt att det kan begäras komplement till inskickandet av ID-kopior som nämnts ovan. Exempelvis kan casinot i fråga be en kund att verifiera sin folkbokföringsadress. Detta kan vanligtvis göras med att man skickar in en räkning, försäkringspapper, brev från en statlig myndighet eller från sin bank. Sådana dokument får dock inte vara för gamla, oftast inte äldre än 3 månader.
Men användandet av Bank-ID vid inloggning till casinon är sannolikt här för att stanna. Vissa casinon har till och med tagit bort andra inloggningsmetoder än Bank-ID. Har man inte Bank-ID eller av någon anledning inte vill använda sig av det vid inloggning på ett casino är det inte lika lätt idag som för bara något år sedan att hitta casinon. De administrativa kostnaderna och den manuella och byråkratiska handläggningen för att uppfylla identitetskraven lönar sig inte och är inte effektivt. Alternativa inloggningsmetoder kommer med tiden sannolikt att fasas ut till fördel för elektronisk legitimation.
Vill man undvika att använda sig av Bank-ID som legitimering är det kanske lättaste sättet att vända sig till casinon utan svensk spellicens.
Vilken information får casinot genom verifiering med Bank-ID? Vilken information får casinot genom verifiering med Bank-ID?
Bank-ID är en legitim identifieringsmetod som gör det möjligt för casinot att identifiera dig som privatperson. Denna elektroniska ID-handling är jämförbar med exempelvis pass eller körkort. Eftersom det endast är banker som utfärdar Bank-ID till privatpersoner, garanterar bankerna att personens identitet är verifierad. Banken går med andra ord i god för att den elektroniska legitimationen är utfärdad till rätt person.
Utöver att få veta identiteten på vem man har som kund är det inte mer information som casinot får vid verifiering av Bank-ID. Casinot får exempelvis inte tillgång till din kontohistorik eller annan bankrelaterad information såsom vilken bank du skulle vara kund i eller hur många bankkonton du har. Banksekretessen är sträng och bankerna är tvingade att skydda dina bankuppgifter och får således inte lämna ut någon information om dig som bankkund. Sekretessen fungerar som en slags tystnadsplikt och gäller såväl muntlig som skriftlig information om dig som bankkund. Banksekretessen är fortfarande gällande även om du skulle avsluta dina konton hos en viss bank.
Banksekretessen tillsammans med dataskyddsförordningen (GDPR) gör att det är väldigt få personuppgifter som casinot får ta del av. Det endast din identitet som säkerställs av casinot. Andra känsliga personuppgifter blir inte tillgänglig bara för att du loggar in med Bank-ID.
Det krävs alltid en rättslig grund för att få behandla personuppgifter. Casinot måste på ett tydligt sätt informera om vilka uppgifter de samlar in om dig som kund och hur dina uppgifter kommer att användas av casinot. De uppgifter som samlas in får endast användas i syfte som stämmer med anledning till att de samlades in. Är du osäker på vad som gäller för ditt casino har du rätt att begära ut information om vilka uppgifter som casinot har om dig och hur de använder dessa uppgifter. I vissa fall har du rätt att kräva att uppgifter om dig raderas, exempelvis när det gäller reklamutskick som du inte längre önskar att få.
Bank-ID istället för spelkonto? Bank-ID istället för spelkonto?
Fler och fler casinon marknadsför sig med att spelare inte behöver registrera något spelkonto utan kan börja spela utan dröjsmål ifall man loggar in med sitt Bank-ID. Genom att låta spelare logga in med Bank-ID istället för att registrera unika användarnamn och öppna spelkonto kan casinon på så sätt spara administrativt arbete. Varje Bank-ID är personliga och unika och fungerar utmärkt som substitut till ett unikt användarnamn.
Men som kund bör man vara medveten om att även om man inte själv registrerar ett eget spelkonto så måste licensinnehavande casinon utöver att fastställa identitet även registrera den som vill delta i spel. Så trots att casinot marknadsför med att du inte behöver registrera ett spelkonto så råder registreringsskyldighet för casinot. Det innebär att casinot måste öppna ett spelkonto för varje registrerad spelare där alla insättningar och uttag registreras.
Så att casinon marknadsför sig med att påstå att spelare kan spela utan att behöva ett spelkonto kan tyckas vara missvisande eftersom de licensinnehavande casinona måste ha ett spelkonto för varje registrerad kund. Vidare måste casinot även ge sina spelare tillgång till information kopplat till sina spelkonton.